Genomsnittlig batteritid har blivit kortare eftersom energibehovet har ökat. Två fraser jag hör oftast är ”mitt batteri klarar inte laddning och mitt batteri håller inte laddningen”. Endast 30% av de batterier som säljs i dag når 48-månaders livstid. Faktum 80% av all batterifel är relaterat till sulfatuppbyggnad. Denna ansamling inträffar när molekylerna svavel i elektrolyten (batterisyra) blivit så djupt urladdat att de börjar att belägga batteriets blyplattorna. Snart plattorna blivit så belagt att batteriet dör. Orsakerna till sulfat är många. Låt mig nämna några för dig.

Batterier sitter för länge mellan laddningarna. Så lite som 24 timmar i varmt väder och flera dagar i kallare väder.
Batteriet lagras utan någon typ av tillförd energi.
”Djupt Cykling” en motorstartbatteri. Kom ihåg dessa batterier kan inte klara djupurladdning.
Underladdning av batteriet till endast 90% av kapaciteten kommer att tillåta sulfatering av batteriet med 10% av batterikemi som inte aktiveras av felaktig laddningscykel.
Värme ökar inre urladdning. Såsom temperaturer ökar så ökar den interna urladdningen. Ett nytt fulladdat batteri kvar sitter 24 timmar om dygnet på varma dagar i 30 dagar skulle sannolikt inte kunna starta en motor.
Låg elektrolyt nivå – batteriplattor utsätts för luft kommer omedelbart sulfat.
Felaktig laddningsnivåer och inställningar. De flesta billiga batteriladdare kan göra mer skada än nytta.
Kallt väder är också hårt för batteriet. Kemin gör inte lika mycket energi som en varm batteri. Ett djupt urladdat batteri kan frysa fast i minusväder